11111011100 ©  Foreldrepulsen ®  Barnehage
-én viktig artikkel hver uke.

Det er viktig med en god start på dagen.

Kilder til denne artikkelen er helsenorge.no, foreldre.no

Det er de voksnes ansvar at familien har nok tid om morgenen til å ha en hyggelig morgenstund.

Morgenen hos småbarnsfamilier er gjerne hektiske. Mye skal gjøres før alle er klare til å komme seg ut døra i tide. Likevel vil vi gjerne at morgenstunden skal gi barna en god følelse å ta med seg ut i dagen. Hva kan vi gjøre for at morgenen skal gli litt lettere?

Forbered deg godt

Den viktigste forberedelsen til en roligere morgen, er å komme seg i seng tidsnok kvelden før. Slik får både du og barnet nok søvn, og kanskje får du mulighet til å stå opp før barnet våkner. Jo mer som er klargjort kvelden før, jo mer tid kjøper du deg om morgenen. Sekker kan pakkes og settes klart om kvelden.

 

Sjekk at yttertøy og sko står klart i gangen, og sjekk om barnet skal ha med seg noe spesielt den neste dagen. Klærne kan legges fram om kvelden. La gjerne barnet være med og finne fram klær, så blir det mindre sjanse for diskusjon morgenen etter. Matpakker kan ofte lages kvelden før, og legges i kjøleskapet. Kanskje kan en ekstra god frokost forberedes i blant også, med en pannekake- eller omelettrøre som settes i kjøleskapet klar for steking neste morgen.

 

Frokost

Det er viktig både for store og små å få i seg litt næring før man tar fatt på dagen. For mange består frokosten av grovt brød med sunt pålegg, en næringsrik frokost som metter godt. Men noen opplever også at matlysten ikke er helt på topp om morgenen, og da kan brødskivene være vanskelige å få ned. Et godt alternativ kan være å lage et plukkefat, med frukt og grønt oppskåret i biter, osteskiver, litt skinke eller kokt egg. Det kan være lettere for noen barn å få i seg noe på den måten.

 

Grøt, kornblanding og yoghurt kan være andre alternativer til brødskivene. Bland gjerne inn noen bær også. En tur inn i ovnen gjør gjerne brødskivene mer spennende. Mange barn er glade i ostesmørbrød, og varier gjerne med litt ulikt grønt på. For de som virkelig strever med matlysten, kan det hjelpe å drikke frokosten. Lag en smoothie av god juice, frosne bær og fruktbiter, og gjerne litt grønnsaker og frø. Det gir nok energi til å få dagen i gang.

Gode tips:

 

  1. Få nok søvn.
  2. Gjør klart mest mulig dagen før.
  3. Varier frokosten slik at alle får i seg noe.
  4. Hold humøret oppe, og snakk hyggelig til barnet selv om du er stresset.

Den viktigste forberedelsen til en roligere morgen, er å komme seg i seng tidsnok kvelden før.

Vil du vite mer?

Kilder: helsenorge.no, foreldre.no