Oversett artikkel til et annet språk. Translate article to another language. 
Traducir la página a otro idioma 

11111011100 ©  Foreldrepulsen ®  Barnehage
-én viktig artikkel hver uke.

Kostholdsjungelen

Kilder til denne artikkelen er Helsedirektoratet

Mange mener mye om kosthold, men det finnes noen generelle råd de fleste er enige om.

Det florerer av kostholdsråd i alle kanaler. Som forelder vil man det beste for barnet sitt, og i blant kan det være vanskelig å vite hva man skal følge. Her finner du kvalitetssikrede anbefalinger fra norske helse-myndigheter.

Generelle råd

Barns kosthold bør settes sammen av grove kornprodukter, grønnsaker og frukt, magre meieriprodukter, fisk, fugl, kjøtt, bønner, linser og litt nøtter. Vann skal være tørstedrikken både hjemme og i barnehagen. Barna bør jevnlig få tilbud om friskt og kaldt vann, særlig etter aktiv lek og på varme dager. Drikke til brød- og kornmåltidene bør være melk eller juice. Til middag bør det som oftest serveres vann.

 

Mat i barnehagen

De fleste barn spiser to til tre måltider i barnehagen. Noe av maten er som oftest medbrakt, og av og til lages den i barnehagen. Det er viktig at barnehagen har gode rutiner for måltidene, både med hensyn til ernæring og til sosialisering. Først og fremst må det settes av god tid. Minst 30 minutter til spising gir ro til å få i seg tilstrekkelig med mat. Maten bør være variert og sunn, og mat og drikke med mye tilsatt sukker bør unngås. Drikke bør være vann eller lettmelk.

 

Mer grønnsaker!

Mange foreldre fortviler over at barna spiser lite grønnsaker. Som hovedregel bør det tilbys grønnsaker til hvert måltid. Sukkererter, agurkstaver, småtomater, blomkålbuketter og gulrotstaver er lette å spise, og faller i smak hos mange barn. Slikt er også fint å ha klart på et fat som kan settes frem når middagen forberedes.

 

Da er mange barn sultne, og de kan få en sunn «forrett» mens de venter. En skål med kaldt vann med kålrot- og gulrotstaver i, er lurt å ha stående i kjøleskapet. Det er lett å forsyne seg fra, og det smaker friskt og godt mellom måltidene.
 

Gode råd:

 

  1. Unngå kunstig søtning til barn under tre år
  2. Tilby ulike smaker og konsistenser
  3. Involver barna i matlagingen
  4. Vann er tørstedrikk
  5. Tilby frukt eller grønt til hvert måltid

Som hovedregel bør det tilbys grønnsaker til hvert måltid.

Vil du vite mer?

Relaterte artikler i Foreldrepulsen:
 

Turmat for store og små >>Små grep - stor forskjell>>

Kilder: Helsedirektoratet