11111011100 ©  Foreldrepulsen ®  Barnehage
-én viktig artikkel hver uke.

Matematikkglede

Kilder til denne artikkelen er Udir og Matematikksenteret

Vær på jakt etter matematikkgleden i hverdagen.

Matematikk er en naturlig del av barnehagebarnas hverdag. Den finnes i lek, i spill og pusling, i språk og musikk. Barna teller og sorterer, måler og deler. Du kan hjelpe barna til å finne glede i matematikk, og legge et godt grunnlag for læring.

Skape orden

Mange barn finner glede i å skape orden og system, ved å sortere, telle og finne mønster. Ofte kan vi observere barna når de setter klosser eller figurer i rekker, de kan sortere brikker etter farger eller de rydder lekene i riktige kasser.

 

Vi kan utforske og utvide denne leken sammen med barna, og ha det gøy med matematiske idéer. Vi kan telle figurene i rekka og se hvor langt vi kommer. Vi kan samle dem i like store grupper, og se om antallet lar seg dele. Hele tiden mens vi snakker om hva vi gjør, og gjerne bruker matematiske begreper som «flere», «færre» og riktige tallord.

 

Symmetri og mønstre

Barnehagebarna lager av og til flotte, intrikate mønstre med perler på brett eller i kjeder. De skaper symmetri med former og farger i tegningene sine eller gjenkjenner symmetri i tingene rundt seg. Snakk med barna om mønstre dere finner i naturen. Del et eple i to og se på symmetrien i snittflaten.

 

Lag symmetribilder ved å male på den ene halvdelen av arket og brett det dobbelt. Lek med speilbilder og prøv å sette ord på hva symmetri og speiling er. Når barna trer perler på en snor, lager de ofte et mønster med parallellforskyvning. Barnet trer én rød, én blå og to gule perler på snora før de gjentar det samme mønsteret igjen og igjen.

 

Utematematikk

Aktive barn som liker å være ute kan finne matematikkglede ved å telle hopp, samle pinner og kongler og dele dem opp i mengder, sortere steiner eller lete etter mønstre og former i naturen. Ute er det lett å utforske måling, avstander og lengder. Skritt opp lengden på husveggen, ta med målebånd ut og mål hvor langt dere kan hoppe – med og uten løpefart.

Matematikkspillet NIM

 

To og to spiller sammen. Hvert par har 21 pinner liggende i en haug foran seg. Hver sin gang skal de ta

pinner fra haugen. Det er bare lov å ta en eller to pinner om gangen. Den

som tar den siste eller de to siste pinnene har vunnet spillet.

Vil du vite mer?